söndag, maj 06, 2012

Skattereform ftw!

Idag skriver Alfred och Isak från Centerstudenter på Politikerbloggen om behovet av fler skattepolitiska reformer för att kunna säkra tillväxten i Sverige i framtiden.

Sanningen är ju att vi har en onödigt krångligt skattelagstiftning i Sverige, med olika skattesatser för olika sätt att tjäna pengar, och på det är många skatter och avgifter osynliga. Jag menar, är man över 26 och tjänar 15 000 efter skatt betalar man en statlig inkomstskatt på nästan 3000 spänn varje månad - hur många har koll på det? Och om du får frågan, vet du hur mycket skatt du betalade senast du var nere i mataffären?

När jag var liten och pappa fick hem Bole-katalogen blev jag alltid liksom lite irriterad över att priserna inom parentes var högre än de utom. Varför var priset jag behövde betala för en grimma högre än vad det såg ut att vara vid första anblick? Det hände inte någon annan stans.

Så här några år senare inser jag att det nog var nyttigt att upptäcka momsen. Inte minst gjorde det att man kunde hålla en lätt skeptisk min när Lars Ohly, när han upprördes över RUT-avdeaget, förklarade att det skulle kosta vad det faktiskt kostade att få sitt hem städat.

Men den här uppsjön av olika avdrag och regler man varit tvugna att lägga till för att systemet alls ska kunna fungera säger ju egentlige bara att det är dags attslänga det här lapptäcket och skaffa något nytt och helt.

Så, regeringen: Älskar jobbskatteavdraget och så. Gärna lite småfix inom den nuvarande skattelagstiftningen. Men hellre en rejäl skattereform!

2 kommentarer:

Danni sa...

Det behövs en jättereform. Systemet som det ser ut idag är krångligt, skevt och orättvist. Platt skatt, enhetlig moms, slopad bolagsskatt är reformer som leder till tillväxt. Inför samma enhetliga skatt på inkomster av både arbete och kapital och slopa bolagsskatten så slipper vi enormt krångliga regler för småföretagarna, som storföretagen ändå har resurser att komma runt. Visste du att ett totalt avskaffande av den statliga inkomstskatten skulle "kostat" ungefär hälften av jobbskatteavdragen, i rena budgetposter betraktat? Det hade varit mycket vettigare - resten av reformutrymmet kunde använts till att höja grundavdraget för att underlätta för låginkomsttagare.

Anonym sa...

När jag blir miljonär sponsrar jag så att du blir statsminister i ett eget parti ;)