tisdag, april 24, 2012

Konkurrerande arbetsförmedlingar - Borg, du kan spara pengar!

I förra veckan skrev jag en krönika hos Örnsköldsviks Allehanda och Tidningen Ångermanland, som igår också gick i Sundsvalls Tidning, om problemen med dagens arbetsförmedling och en möjlig lösning.

I Australien lägger man i runda slängar lika mycket pengar på arbetsförmedlande som vi gör i Sverige, trots att befolkningen är rejält mycket större. Hur det går till? Tja, istället för att de har en myndighet som håller kurser som ger ett inplastat datorkörkort utskrivet i Comic Sans så låter de företag konkurrera om att förmedla jobb. Förmedlingarna får en mindre summa per person som valt dem som förmedling, men den stora betalningen kommer när de lyckats förmedla ett jobb med tillräcklig varighet till den sökande. Efter att Australien införde reformen lyckades man sänka arbetslösheten med flera procentenheter. Så, käre finansminister, här har du en modell som kostar mindre och som är mer effektiv. Vill du verkligen tacka nej till det..?

Mer om Australiens modell finns att läsa hos Fores.

Vår arbetsförmedling är verkligen inget vidare. Det är faktiskt dags att privatisera och konkurrensutsätta verksamheten - inte minst för att komma lite, lite närmare en lösning på ungdomsarbetslösheten.

5 kommentarer:

Patrik sa...

Har själv varit inne på samma spår.

De som i dag jobbar på arbetsförmedlingen har ju faktiskt ett egenintresse i att se till att de arbetslösa förblir arbetslösa. För om arbetslösheten minskar "för mycket" så är det arbetsförmedlingen som säger upp personal...

Anonym sa...

Hej, jag ville bara berätta att Sverige aldrig någonsin kommer att få fri invandring och att Palestina är ett hittepåland som aldrig kommer att få självständighet.
Jag ville bara berätta det så du kan ägna ditt liv åt vettigare saker.
Mvh Kalohux

Miriam sa...

Intressant - jag gillar din blogg :D

Men en fråga - när man ska gå med i CUF så ska man ju skicka ett sånt sms, men för mig funkar det inte och tro mig - jag har försökt upprepade gånger... Ville mest bara se om du vet ifall det är något tekniskt fel eller om det är min mobil som tramsar? ♥

Robert sa...

Läser din debattartikel på svd där du skriver om din dröm om fri invandring, tänkte för mig själv att det finns inte en chans i helvetet att denna tös bor själv i ett invandrartätt område och ratsit bevisar mig rätt. Ett jävla hyckleri som du delar med SAMTLIGA av dina politikerkollegor, alla svenskar som är för och kräverökad invandring bor aldrig själv i invandrartäta områden utan i etniskt segregerade enklaver. Har aldrig, ALDRIG stött på någon som själv bor invandrartätt som går ut i tidningar och kräver ökad invandring. Är det fel att begära att du ska bo med mycket invadrare när du kräver att hela sverige ska fyllas av invandrare?

Du är en hycklare.

Anonym sa...

@Robert

Per definition innebär inte fri invarndring att alla i landet har utländsk härkomst; per definition innebär det att det inte är omöjligt att de har det.

Måste man bo i en förort för att få vara av åsikten att alla ska ha lika möjligheter att skapa ett lyckligt liv, eller gäller den rättigheten bara etniska svenskar?

PS. Bor med en Korean och två Kineser i ett område med lika många utlänningar som inhemskt födda. DS

David