torsdag, mars 05, 2009

Jodå, ni ska få en diskussion, det kan jag lova

Öppenhetsgruppen i Centerns framtidsdialog föreslår nu att vi ska diskutera kvotering till bolagsstyrelser på stämman. Ja, Sofia Jarl, diskutera, det lär vi göra. Norges erfarenheter av att suga upp kvinliga styrelseprofs från Sverige, till exempel. Det fullkomligt galna i att inskränka äganderätten. Hur obeskrivligt äckligt det är att ens fundera på att lagfästa kvinnokollektivets underlägsenhet och hur goda vi är som ger folk jobb de inte förtjänar.

Min pappa är övertygad om att vi om sextio år kommer att ha det motsatta problemet. Sofia Jarl klagar på att saker och ting tar tid. Ja, det är klart de tar tid, det här handlar om en gammal, invand och rotad kultur, och sådant tar tid att förändra. Ansvaret att förändra den ligger inte på staten. Ansvaret ligger på varje enskild individ som vill se förändringen. Ansvaret ligger på mig, ansvaret ligger på Sofia Jarl. Att lagstifta om saken är ett fegt sätt att smita undan detta ansvar.

Feg är faktiskt aldrig ett ord jag förknippat med henne. Jag hoppas jag slipper göra det i framtiden.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller inte med dig om mycket i sak, läser mest din blogg för att du skriver jävligt bra även när du har fel :) men jag håller med dig 100% i det här fallet.

Jag är övertygad att om den här frågan är en generationsfråga och kommer att räta ut sig själv och det snabbare än många tror. Och din farsa har förmodligen rätt.

Anonym sa...

Och sen måste jag tillägga att jag såg att ni hade Johnny Munkhammar som som gästkrönikör i "öppenhetsgruppen", hoppas ni pröjsar honom för det är nog ganska tomt i bokningskalendern för den gode Munkhammar nu mera misstänker jag :)

Unknown sa...

Hej Hanna!
Nej du,jag har aldrig sagt att det tar 60 år. Jag hoppas att det omvända ¨problemet¨ inte kvarstår om 60 år. De yngre generationeerna har tagit över mycket snabbare än så. Det finns två möjligheter att försena kvinnornas framfart. Den ena, första, är om den borgerliga regeringen inte öppnar upp för konkurrens inom offentlig sektor, den andra är naturligtvis om vi får en röd/grön regering 2010.
Pappa Peter

Anonym sa...

Det finns ju sätt att uppmuntra eller hjälpa jämstäldhet och integrering på traven utan att ta till tvingande åtgärder som lagstadgad kvotering.

Jag gillar t.ex. NFL's Rooney Rule där varje lag som skall anställa en ny head coach måste intervjua minst en minoritetskandidat men kan anställa vem dom vill.

Tvingar i slutändan ingen att göra något de inte vill men verkar ändå vara rätt framgångsrikt i att lyfta fram och synliggöra att det faktiskt finns andra dugliga kandidater än ännu en 'good ole' boy'.

Likaså skulle man kunna skapa incitament (exempelsevis rabatt på arbetsgivaravgifter) för att företag nytjar sig av anonymiserande ansökningsprocesser.

Finns säkert massor med mer bra "mellanvarianter". Istället för att som oftast i den svenska debatten bara hota med kvotering om inte "parterna" fixar det själv.

Hanna Wagenius sa...

Esse; Man tackar allra ödmjukast för komplimangen!

Pappa; Ah, sorry.

Bjorn; Jag är tveksam till att man över huvud tagen kommer att behöva mellanvarianter, men de är klart bättre än tvång.