onsdag, februari 25, 2009

Sjungom studentens lyckliga dag, låtom oss fröjdas i frihetens vår!

Jag kan inte påstå att det finns mycket att glädjas åt rent politiskt just nu. Därför tror jag att man får se till de ljuspunkter som faktiskt finns, och idag dök en sådan faktiskt upp: Kårobligatoriet avskaffas!

Kårstyrelsen är naturligtvis grinig. Jag jublar! Äntligen tvingas kårerna stå på egna ben, äntligen kan vi få se en utveckling ske inom studentinflytandeområdet.

Jag upprepar mig gärna. Kåren är död som institution. Studentinflytandet kommer att hitta nya vägar - det är 2000-talet, inte 1849.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hanna,

Står CUF i Jämtland-Härjedalen på egna ben? Nej, det är mina skattepengar som sponsrar din avdelning, direkt och genom partistödet från (C). Det fortsätter jag gärna med. Men litet eftertanke när en annan ungdoms-/studentrörelse än din egen är i fara, skulle vara klädsamt.

Vänligen

T.

Cripp sa...

Wow! Ett särskilt statsbidrag per helårsstudent tilldelas!

Istället för att studenter som i vart fall marginellt använder kåren tvingas betala så får folk som aldrig hört talas om helvetet vara med och betala.

Quel progrès.

Anonym sa...

Den dagen CUF och moderpartiet (c) finansieras enbart av medlemsavgifter och inte av oss skattebetalare, så blir jag lycklig.

Skall man leva som man lär så skall CUF därmed återbetala den del av det statliga skattefinsnaiserade partistödet de får genom moderpartiet.

Hanna, det är alltid lätt att kasta sten i någon "annans" glashus.

Hanna Wagenius sa...

Anonym 3:53 PM; Nej. Och jag tycker det är lika fördjävligt.

Kåren ÄR för övrigt min rörelse. Jag är tvångsansluten. Och sitter i kårfullmäktige. Tro mig, inget vore bättre än att lägga ner skiten.

Cripp; Ja, men det garanteras bara till 2011. Se ljuspunkterna!

Dennis Nilsson; Jag med!

Det är inte någon annans glashus. Jag har definitivt en andel.

Anonym sa...

Skillnaden mellan CUF och kårerna är kåren tvungsansluter medlemarna och kräver en rätt saftig avgift dessutom. Det skulle kanske vara klädsamt ifall anonym respekterade andra människors vilja! Kåren är ingen studentrörelse: det kommer att bli väldigt tydligt när obligatoriet försvinner.

Anonym sa...

Skillnaden mellan CUF och kårerna är kåren tvungsansluter medlemarna och kräver en rätt saftig avgift dessutom. Det skulle kanske vara klädsamt ifall anonym respekterade andra människors vilja! Kåren är ingen studentrörelse: det kommer att bli väldigt tydligt när obligatoriet försvinner.

Anonym sa...

Att Partier får stöd av staten är sunt med tanke på vad alternativet är. I USA till exempel är det donationer som gäller, från PP och företag. Tänk vad intressant CUF (med mera) skulle bli om dom hade en grupp lobbyister som ständigt stod där i skymundan, diktera allt som partiet stod för.

Jag är överglad över att kår obligatoriet avskaffas, med anledning av att jag som student absolut har ingen anning om vad pengarna hamnar. Vad får jag för 400 spänn för att vara medlemm i THS på KTH, jag fick väl ett THS kort för biligare SL resor mm, dock så skulle dom skicka ut den till så sent att jag inte fick en för höst terminen. Det, läsk för 5 spänn och gratis kondomer är vad jag gissar mina 400 kronor ger mig.

Nu när obligatoriet avskaffas, får kårerna göra ett bättre jobb att marknadsföra sig själva och faktiskt visa att dom är en stor hjälp för oss, om det nu är så.

Cripp sa...

Hanna: hm, ja.. får se det som en potentiell seger eftersom att det inte verkar klart att de garanterar att inte driva in pengar från folk.

Patrik:

Som det är idag är inte särskilt bra då partistödet de facto medför mer makt till de som inte har kapital att ta ifrån de som har.

Sen är det ju sjukt att en del av pengarna jag arbetat för går till att förespråka allehanda efterblivna ideologier.

Partistöd från enbart privata personer och företag skulle vara great om bara staten inte var inblandad i så många områden den inte borde vara. Det är problemet i USA, inte donationssystemet.