fredag, november 07, 2008

Falkvinge förklarar

Rick Falkvinge förklarar varför de etablerade partierna kommer att få problem med att använda sig av den s.k. Obamastrategin - med vilken vanligen menas att använda sig av internet.

De etablerade stofilpartierna verkar tänka så här när de ser bloggosfären:

Wow, en handfull människor med stor publik. Några få personer som pratar till massor. Hur får vi dem som skriver att upprepa vårt budskap?


Det var ungefär den känslan jag fick på alliansens bloggmöte - det gäller bara att säga att nu får ni skriva positivt om alliansen. Budskapet, politiken och personerna togs inte alls upp till diskussion.

Låt mig säga så här; en bra politik klår vilken mediastrategi som helst. Att reducera Obamas seger till ett bra användande av internet är som att tro att folk köper räkost fast de gillar skinkost oändligt mycket mer bara för att man tycker att den tidigare har en snyggare förpackning.

Sen tycker Falkvinge visst att jag ska anställas som partisekreterare och släppas fri att göra saker som jag önskar. Det kan jag bara ta som en stor komplimang. (Och naturligtvis hoppas att de nappar!)

8 kommentarer:

Mab sa...

Själv håller jag ju inte riktigt med Rick i fråga om dina framtida arbetsplaner. Personligen tycker jag ju att det kanske är dags för dig att lämna ett centerparti som ganska tydligt visat att den liberala retoriken mest var fernissa och istället söka dig till ett parti med reella framtidsutsikter att förändra världen till det bättre.

Det är, om du missade min antydan, givetvis vi Pirater :-)

Hanna Wagenius sa...

Mab, hur smickrad jag än är så kvarstår faktum att jag helt enkelt inte vet var jag har PP. Ni är för osäkra. Centern känner jag - och jag tror dessutom att det finns en reell chans till förbättring.

Anonym sa...

Vi får väl hålla tummarna, även om jag inte tror att centerns partiledning är så benägna att ta råd från Rickard Falkvinge. :) Personligen hoppas jag verkligen att centern kommer fortsätta utvecklas i en liberal riktning. Som nyliberal storstadsväljare har man inte direkt överdrivet många alternativ, som det är nu...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Med brasklappen att jag inte känner dig så väl (trots att vi bor i samma stad) så håller jag med Rick.

Hanna for President! (eller partisekreteraren...)

Anonym sa...

Jag måste dock säga att det i sanningens namn faktiskt finns exempel där mediastrategi har lyckats vinna över bra politiska ideer. Såg exempelvis en intressant dokumentär om Lee atwater igår.

Anonym sa...

Fäste mig vid replikväxlingen mellan Hanna Wagenius och Mattias Bjärnemalm:

Den osäkerhetsfaktor som Hanna påpekar verkar högst reell, men å andra sidan att säga att man "känner centern"...

Är det öht något parti som man 'känner' nu förtiden.

Alla verkar vara kameleonter.

Och själva kamouflageögonblicket verkar äga rum så fort EU träder in i bilden, som maktfaktor. Då ändrar man färgskalan för att matcha direktiven.

Det är en anpasslighet som får samtliga partier att överge vad alla dittills trodde att de trodde på.

Anonym sa...

Fäste mig vid replikväxlingen mellan Hanna Wagenius och Mattias Bjärnemalm:

Den osäkerhetsfaktor som Hanna påpekar verkar högst reell, men å andra sidan att säga att man "känner centern"...

Är det öht något parti som man 'känner' nu förtiden.

Alla verkar vara kameleonter.

Och själva kamouflageögonblicket verkar äga rum så fort EU träder in i bilden, som maktfaktor. Då ändrar man färgskalan för att matcha direktiven.

Det är en anpasslighet som får samtliga partier att överge vad alla dittills trodde att de trodde på.

Hanna Wagenius sa...

Nemokrati; Ja - men jag vet åtminstone om att det är så.