fredag, augusti 15, 2008

Det här förhållandet saknar kommunikation

Det är ack så glädjande att SJ:s monopol äntligen ska slopas. Något verkar nämligen vara fruktansvärt fel med dessa Satans Järnvägar.

Det rapporteras om ökande antal förseningar och förbannade resenärer. Vad säger SJ:s vd Jan Forsberg?

"
Två tredjedelar av förseningarna beror på saker som vi inte kan kontrollera. Det har varit många banarbeten (min kursivering), och dessutom vägbroar som har vägrat att stänga sig och bränder längs banvallen" (DN)

Det är, med andra ord, så att grabbarna som jobbar på banverket börjar dagen med att lite sporadiskt bestämma var man ska gräva, utan att meddela SJ. De sätter bara ut en varningsskylt sisådär tre kilometer innan själva arbetsplatsen och hoppas att lokföraren håller ögonen på spåret.

Kom igen, banarbeten planeras långt i förväg! Det kan knappast komma som en överraskning för SJ att man underhåller spåren! Menar Forsberg på allvar att man inte får information om var, när och hur länge underhållet pågår - eller är det helt enkelt så att man tror sig kunna köra full speed trots att det jobbas vid spåren? Varför i hela friden anpassas inte tidtabellen till underhållet?

På tal om underhåll, förresten; Sveriges snabbaste tåg, x2000, är visst de som kommer för sent allra oftast. Det har tydligen sin grund i "
tekniska problem med kopplingar, bromssystem och trafikledningssystem". Vill du komma i tid, satsa på häst och vagn.

4 kommentarer:

Sargoth sa...

Cykel är annars ett alternativ. Om en har ett par dagar över så går det alldeles utmärkt att hjula sig både dit och dän.

Mer relaterat till ämnet är att SJ inte är helt snälla mot sina X2000, och inte låter dem kyla ner sig tillräckligt länge på ändstationerna, vilket leder till att sdaker och ting tenderar att gå sönder oftare än de annars borde.

Tid för vila och tid för att göra de där små små snabbfixarna vid station är icke att förakta. ;)

Anonym sa...

Hej, som SJ anställd så kan jag berätta att det tyvärr händer att ledningar rivs ner (av SJ, Connex m.fl. och av godståg) och det är knappast PLANERADE banarbeten...

Det är ETT exempel.

Sedan har vi det som är rena sabotage när tjuvar stjäl kopparledningar.

Vill Du jag ska fortsätta ?

Är man inte i branschen så har man ingen aning, och det är inte så konstigt i och för sig. Du har köpt en tjänst och vill ha det Du betalar för.

Men var lite nyanserad.... PLAEASE !!!

Cripp sa...

Tar mig friheten att kommentera Prozac.

Det mesta verkar oaktat dessa invändningar vara relaterade till underhåll, planering och nyinvesteringar vilket stater är notoriskt dåliga på att sköta. Alla branscher har sina problem. Vissa tycks lösa dem bättre än andra, särskilt de som är privata.

"Du har köpt en tjänst och vill ha det Du betalar för."

Resonemanget håller inte i en situation med statligt backat monopol (enda riktiga monopolsituationen).

Hanna Wagenius sa...

prozac; Seriöst, menar du att man inte ens har koll på att ledningarna hänger för nära spåren? Och hur ofta stjäls kopparledningarna? Är inte det något av ett projekt?