måndag, maj 12, 2008

Tro gör inte (s)anning

Jag har alltid tyckt att vetenskap är något av helig mark. Att försöka manipulera vetenskap för att den ska passa ens egna syften är i mina ögon en synd av grova mått. När människor försöker hävda att religion är vetenskap så blir jag genuint upprörd.

Därför blir jag också upprörd av dagens DN Debatt. Där presenterar sossarna en opinionsundersökning i termerna av vetenskap. Folk tror si och så, alltså är det så.

Visst finns mycket kvar att görapå arbetsmarknadsområdet, det är det ingen som förnekar. Men det innebär också att man inte kan förneka att ca 75 000 nytillkomna arbetstillfällen är ett direkt resultat av regeringens politik. En opinionsundersökning omkullkastar inte detta fakta! Jorden var inte platt under medeltiden bara för att folk trodde det. Socialdemokraterna får gärna komma med "124 konkreta förslag för att skapa fler jobb" (speciellt intresserad är jag av att se om de har någon ny politik mot ungdomsarbetslösheten - låt oss inte glömma hur den såg ut innan valet!), men jag hoppas att dessa förslag bygger på fakta och inte tro.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad skrämmande att sån dynga ens får publiceras. Riktigt miljöovänligt.

LeoB sa...

Laszlo: Jag antar att du inte menar det Hanna skriver: "Men det innebär att man inte kan förneka att ca 75 000 nytillkomna arbetstillfällen är ett direkt resultat av regeringens politik"?

För det är väl vetenskap?

Anonym sa...

Jag inser nu hur min kommentar lätt kan misstolkas. Givetsvis är det sossarnas dynga jag kommenterar. Att slösa med bläck och papper på den skiten är ett hån mot miljön (och svenskarna)

LeoB sa...

Laszlo: Ja, det är lätt att bli feltolkad om man tänker fel. Har du fått allt rätt nu?