onsdag, april 23, 2008

Förvirrad f.d. naturvetare undrar

Jag har för mig att jag läst en del biologi i mitt liv. Under denna utbildning tror jag med största säkerhet att vi kikade lite på vad som kallas för kromosomer. Vi fick också lära oss, det är jag övertygad om, att kvinnor har två x-kromosomer medan männen har en x- och en y-kromosom. Vidare fick vi förklarat för oss att barnets kön berodde på vilken av dessa kromosomer spermien bar på.

Därför undrar jag, väldigt ödmjukt, hur i hela friden kvinnans kostvanor kan ha någon som helst inverkan på om ungen blir en pojke eller flicka. Någon där ute som kan förklara?

2 kommentarer:

Magnus Persson sa...

Det är förmodligen så att inte alla befruktade ägg ploppar ut nio månader senare. Om den ena sortens befruktade ägg har lite större chans att överleva i nio månader - ja då är det också lite större chans att barn av den typen föds, jämfört att ett ägg befruktas med den typen av spermie. Kort sagt, du har säkert rätt - i befruktningsögonblicket. Inte nödvändigtvis nio månader senare. Betingade sannolikheter kan man använda om man vill räkna på det noggrannare...

Carl sa...

Tilläggas bör att en y-spermie i medeltal simmar marginellt fortare (väger mindre). Om kosthållning påverkar slemsammansättning eller annat på vägen kan det variera i vilken grad den faktorn avgör.

Den viktskillnaden är väl ett av de avgörande leden till att det alls föds fler pojkar totalt, eftersom dödligheten sedan i nästan varje annat led är större, bl.a. genom risken för katastrofala X-defekter.