onsdag, december 26, 2007

Jul

Nu har det inte bloggats på ett tag, vilket får ursäktas med tenta och brist på internetuppkoppling. I vilket fall som helst; god fortsättning!

Själv har jag spenderat julen hos min kära mormor - dock tänkte jag mig att jag skulle åka hem en sväng först så att jag han rida min käre pålle och köra lite skoter samt titta på bandet mamma spelade in från c-stämmans sändningar. SJ gillade tydligen inte min planering, för tåget var en kvart försenat från Uppsala och i och med det var jag tvungen att åka via Mora istället, vilket ledde till en tretimmarsförsening. Satans Järnvägar, eller vad hette det nu igen?

Nåja, jag hann klä granen och slå in paketen med min kära familj innan vi åkte till Järvsö på lördagsförmiddagen. Hann in en sväng till Cissi på vägen också, och dumpade ett ex av Och världen skälvde i Sunes brevlåda. Känns som om de goda gärningarna var uträttade.

För övrigt har jag kommit till ro med julen igen. 2005 skrev jag en cynikers julhälsning ("Hej, tänkte bara framföra mina förhoppningar om att Ni njuter av denna afton då vi alla samlas runt ett barrträd ifört äppel-imitationer av plast för att vid fel tillfälle fira fördelsen av den pojke som senare kom att korsfästas eftersom han ansåg sig vara guds son genom att vänta på ett läskedrycksbolags förvanskning av helgonet sankt Nicolaus som kommer med allt annat än vad man önskat sig. Eller, med andra ord, God Jul!"), men nu ser jag annat än religion med julen (men jag vill fortfarande framföra ett par mentala spottloskor till SVT som väljer att sända någon typ av kristen julsaga som berättas för en massa små barn - FRI TELEVISION FÖR BÖVELEN!). Julen har blivit en hyllning till något av det mänskligaste som finns; handel. Konsuminsmens högtid - köp, köp, köp! Jag älskar det! Andra människor blir stressade och faller ihop till små våta pölar i julhandeln, själv planerar jag långt i förväg, skriver lista, har en back up-plan, tar en hel dag och unnar mig lite fika också. Det är härligt att bara hänge sig åt lite hederlig shopping.

För övrigt vill jag framföra mina varmaste tack till familj, nära och kära som gett mig en underbar jul (och extra varma tack till mor och far för Sweden Rock-biljetten!). Imorgon (eller idag är det visst) åker jag till Vetlanda för att hälsa på pojkvännen och få mig ett ordentligt jullov. God jul! Leve sekularisering och konsumism!

Inga kommentarer: