fredag, november 02, 2007

Vox Påhopp gör det igen...

"Dann kômm plogbil'n" sa pappa i telefonen nyss. Hemma i Härliga Härjedalen snöar det tydligen - men inte bara flingor utan också dåligt underbyggda anklagelser riktade mot farsgubben. Man hävdar att centern svikit sina väljare genom att sätta sig i regering med sossarna, vänstern och folkpartiet. Precis som pappa svarar i kommentarerna vad alliansen vårt förstahandsval, det hymlar vi inte med, men det var omöjligt att få egen majoritet - och alternativet var att samarbeta med Vox Humana och Sverigedemokraterna, och då hade vi bara haft ett mandats majoritet. Bortsett från att samarbetsalternativen var otänkbara vore det alltså en politiskt instabil situation som vi ville bespara kommunen. Man kan också resonera kring vad som varit det största sveket mot väljarna - att, som vi gjort, sätta oss i majoritet för att kunna driva igenom våra politiska förslag eller att stå bredvid och gnälla i Vox-stil. Kanske är det det senare - nog verkar det generera röster i alla fall - men jag anser att vi svikit väljarna om vi inte tagit möjligheten att faktiskt praktisera vår politik.

Att sen anklaga min far för att anlita en konsult i syfte att vilseleda kommuninnevånarna gör att jag nästan tappar andan. Härjedalens kommun har till att börja med inte anlitat en konsult på, ja, jag vet inte hur länge. Vidare vägrar Vox att förklara i vilken fråga medborgarna skulle blivit vilseledda. Jag hoppas de har en riktigt bra förklaring till denna uppenbara lögn.

Inga kommentarer: