torsdag, oktober 11, 2007

I det snaraste trött på lögnaktig reklam

"Trött på att vara tacksam?" heter VSF:s nya kampanj. Den går ut på att vi studenter inte ska vara tacksamma för att vi får drygt 7 000 spänn i månaden. Bland annat hävdar man att "Andelen studenter som får ekonomiskt stöd av sina föräldrar är 50 procent enligt en undersökning av SIF från 2007." Eftersom de inte har någon länk till statistikkällan har jag inte möjlighet att kolla om det stämmer - och vad som räknas som ekonomiskt stöd. Julklappar? En lunch på stan när morsan hälsar på?
Naturligtvis ska studiemedlet höjas över fattigdomsgränsen, men faktum är att det går att klara sig bra på de pengar man får - hur de än försöker förneka det.

"
För de allra flesta studenter räcker inte 7 300 kronor till normala månadsutgifter, och summan ligger också under Konsumentverkets och Socialstyrelsens utgiftsnormer. Om man börjar skrapa på ytan på budgetarna för de som säger att de klarar sig, märker man dessutom snart att de visst får pengar av sina föräldrar, eller har turen att bo jättejättebilligt, eller arbetar extra varje helg, eller skippar att gå till tandläkaren. Studenter är en heterogen grupp – vilket är positivt – och man måste kunna plugga utan att bo kvar hemma eller hoppa över att gå till läkaren. Att vägra leva under fattigdomsgränsen är inte att vara bortskämd!" står det på deras hemsida under frågor och svar.
Har de gjort någon vetenskaplig undersökning på det där? Vad är jättejättebilligt? Min hyra ligger på 2 800 i månaden (precis som de andra 167 i mitt hus, och jag misstänker att de inte blir dyrare i någon av de andra nio husen med studentrum), jag får inte pengar av mina föräldrar och jag går till tandläkaren (som inte alls är svårt. Vad kostar en undersökning, 400? Och man ska gå vartannat år? Grattis, lägg undan en 16-17 kronor varje månad så är det lugnt!). Man får faktiskt ta lite ansvar själv också.

Sen har jag faktiskt undanbett mig reklam på mitt brevinkast också. Vore trevligt om vänstern för en gångs skull visade lite respekt.

Inga kommentarer: