måndag, september 10, 2007

Så var det dags igen...

"Flicka nära att dö vid nollning" - ja, vem känner inte igen rubrikerna från den här tiden av året? Skolstart och ungdomar överallt super ner sig till det yttersta, vilket får riksmedier att spy ur sig tryckssvärta i samma takt som ungdomarna hulkar upp alkoholen efteråt. Oroliga föräldrar och ansvariga inom skolan vill "stoppa nollningen".

Nu får det fanimej vara nog!

Skolan kan på intet sätt hållas ansvariga för vad ungdomar frivilligt gör på kvällarna. Föräldrarna borde ägna sig mer åt självransakan än åt att kritisera skolledningar. För jag anser inte att grupptryck är en legitim ursäkt. "Alla andra drack", "jag kände mig tvungen" - sorry, har de inte handgripligen hällt spriten i dig får du skylla dig själv. Varför kan svenska ungdomar inte ta individuella beslut? Varför känner de sig alltid tvugna att "göra som alla andra"? Har man inte föräldrar som aktivt stöttar en och som hjälper en att bygga både självkänsla och självförtroende blir det naturligt svårt.

Själv har jag aldrig haft några problem med att festa utan alkohol. Man behöver inte uppfattas som tråkig bara för att man inte häller i sig sprit och öl. Kan man inte få ungdomarna att fatta det är det kört.
Sen får man ju, om man är över arton, supa hur mycket man vill. Jag har inga moraliska invändningar att komma med mot ett medvetet beslut att dricka alkohol. Men när beslutet beror på dålig självkänsla och oförmåga att stå emot grupptryck, då blir det allvarligt. Och det är det som är problemet, inte nollningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du, jag håller alldeles med dig. Och du om någon är väl det perfekta beviset på att man kan ha skoj utan sprit! Jo, det blir nog sjuksköterska. Inte helt säkert än men det visar sig väl :) Tror jag hamnar i Ume men har börjat bli osäker, känns som jag flyttar så långt ifrån allt! /Emma