onsdag, september 12, 2007

Nu börjar det bli läskigt igen...

Ni vet det här med grundläggande existentiella lagar som att man inte kan konsumera mer än man producerar (om man inte får eller stjäl), och att om en människa ser det som den högsta av moraliska dygder att tappa sig på blod så att andra får äta så dör den människan? Yeah, jag har lite att säga om (mp) angående just de grejerna... Deras representant har reserverat sig i en fråga om handikappvården med motiveringen att man inte gör tillräckligt för att komma åt de höga vinster som vårdbolagen plockar ut.

Den moraliska princip man luftar är att om du arbetar med något som människor är beroende av, som människor kan anses behöva, så har du ingen rätt att göra vinst på det. Du ska istället arbeta gratis, det vill säga tappa dig på blod.
Man kan fråga sig varför de inte klagar på att exempelvis ICA gör vinst. Mat behöver ju alla människor, rimligtvis borde ju mat därför vara gratis.

Jag vågar inte ens tänka på hur ett sådant samhälle skulle se ut...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ok, får väl erkänna att jag egentligen inte vet nånting om politik, men då är det ju iaf tur att jag inte är engagerad. Jag lämnar det åt er som tycker det är intressant så får jag väl lita på att du är ärlig iaf :) /Emma