torsdag, september 27, 2007

Kära skattebetalare!

Idag skulle jag bara vilja rikta ett tack till alla er där ute som sliter varje dag och betalar mer än hälften av vad ni tjänar i skatt för att jag skulle kunna köpa nya handskar idag. OK, jag betalade ju faktiskt lite skatt förra året, så handskarna kanske man kan säga är självfinansierade, men å andra sidan shoppade jag för åtminstine femhundra igår, och idag köpte jag dessutom Winnerbäcks nya CD, och imorgon blir det Sonata Arcticas Unia (förhoppningsvis i alla fall).

Faktum är att jag har tänkt budgetera lite, för det här shoppingvansinnet funkar inte. Impulsköp är min last, men jag tror mig ha lite utrymme. 7000 från CSN, minus hyra på ca tre, ger fyra kvar, och så drar vi av lunch á 40 kr per dag, ungefär 800 i månaden, och vips! 3000 kronor kvar att lägga på frukost, middag och allt annat tänkbart. Jag tror inte att jag behöver köpa mat för mer än 500 i månaden, och är man, som jag, nykterist går det inte mycket pengar ute. Det är rätt mycket pengar att röra sig med, åtminstone om man är van vid mindre.

Trots detta, och trots min tacksamhet (för herrejävlar, jag är djupt tacksam!), skulle jag, allra ödmjukast, be om mer. Jag tror nämligen att långsiktigt kommer alla att tjäna på det.
Det är nämligen så att utbildningsgrad i rätt hög utsträckning hänger ihop med ens senare arbete - och ens lön. Och det är lika bra att erkänna - pengar underlättar det mesta i livet, det håller till och med vänstern med om (fastän de hävdar att pengar inte borde betyda något skriker de ju alltid efter mer, eller hur?). Och blir livet lättare, blir det rimligtvis lättare att ta sig igenom utbildningen, och blir det lättare får man rimligtvis bättre studieresultat, bättre jobb, högre lön - och betalar mer i skatt.

Därför skulle jag vilja be, er, ni som driver Sverige, om ett litet tillägg. Det behöver inte vara på själva bidraget, det kan vara att man får möjlighet att låna lite mer - men det vore lite roligt att få så mycket att det överstiger gränsen för fattigdom. Jag lovar i alla fall att betala tillbaka.

Inga kommentarer: