lördag, september 29, 2007

Handlingsförlamade föräldrar?

I dagens LT läser jag med förskräckelse hur föräldrar i Bräcke försöker stjälpa över sitt ansvar på kommunen. Någonstans får väl ändå gränsen gå! Om ett barn super och förstör på fritiden är det målsmännen som ska hållas ansvariga, inte kommunen! Underskriften "Oroliga föräldrar som vill ha stöd" skriver bland annat:

"Under flera års tid har det varit stora problem med ungdomarnas alkoholvanor, som tycks pågå helg som vardag, vilket har lett till skadegörelse samt andra problem."

Ja, och vems fel är det? Inte fan har Bräcke kommun uppviglat till detta! Hur kan man som förälder avsäga sig sitt ansvar för sina egna barn?! Jag blir så förbannad när jag hör detta. Kära oroliga föräldrar, om ni inte kan hålla ordning på era egna ungar, hur kan ni kräva att någon annan ska göra det?

Vore det min mamma och pappa som skrivit det här skulle jag skämmas.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, jag trodde inte artikeln i LT var fullt så dålig som du skrev. Jag läste den själv och kan instämma i dina kommentarer.

Detta var ett skrämmande exempel på "någon-annan-ismen". Kännetäcken på denna sjuka är att folk som är smittade anser att något borde göras åt en sak men fastnar i tankegångar som: "någon borde göra något" eller bara ”något borde göras”

I detta fall ordinerar jag att "oroliga föräldrar som vill ha stöd" tar sig i kragen och får bukt med sina egna ungdomar. Sedan kan de exempelvis bilda ett föräldranätverk och jag tror säkert att Bräcke kommun kanske kan bidra till vissa delar av en sådan verksamhet, men vad vet jag. Jag är en utböling med en tro på individen.

Anonym sa...

För en gångs skull så kan jag hålla med dig. Otroligt!

Hanna Wagenius sa...

Viktor; You've got it down right, man! Känn dig länkad i bloggrollen också, kul att det är på gång där norröver! :D

Evelina; Det känns alltid bra när en sosse (för visst var Du med i SSU? Rätta mig om jag har fel!) börjar hävda individers egna ansvar. Way to go!