torsdag, augusti 23, 2007

Jag kommer att sakna det

Imorgon går flytten ner mot Uppsala. Vi (jag, mamma och pappa) stannar en natt i Järvsö hos mormor, och på lördag ska jag vara inflyttad och klar. Det känns lite läskigt, kanske mest för att SUF har tapetserat ytterdörren till huset med sina klistermärken (tänk om de kastar sten på mig?). Jag funderar på en motaktion, men lär ligga lite lågr med det till en början. Jag ska trots allt dela kök med en massa andra människor, och de flesta är antagligen vänster (fördomsfullt, men statistiskt säkerställt).

På tisdag är det inskrivning vid Universitetet, sen drar jag iväg på centerstämman i Kalmar och måndag den tredje september börjar jag på juristprogrammet. Därefter är inget utom maktsamling i Göteborg planerat, mycket på grund av att jag inte har något schema. Skulle vilja fara till Sorsele på CUF-kurs den 7-9, men jag är inte säker på att det går än. Vilket suger en aning.

Ikväll har vi i alla fall varit ute i grönsakslandet och dragit upp morötter samt plockat ärter och jordgubbar. Det finns inget som är så gott som hemodlat. Jordgubbarna smakar SÅ mycket mer och morötterna är mycket, mycket sötare. Mamma har verkligen gjort ett bra jobb där ute.

Nåja, imorgon ska jag packa ihop det sista, och sen far jag. Adjö, Härliga Härjedalen! Till din ära har jag gjort en fri miniöversättning av Robert Burns dikt "My heart's in the Highlands":

Min själ är från fjället, där min själ stannar kvar
Min själ är från fjället, där bäckarna far
Där bäckarna far och öringen vaka
Min själ är från fjället, vad min kropp än försaka

Farväl nu till fjället, farväl oh! du nord!
Förfäders hemvist, min själs hemmajord!
Farväl nu till skogen, till myr och till å
Min själ är från fjället, varthän jag än gå

3 kommentarer:

hampus sa...

Coolt. Vi borde ju ses som sagt.

Hanna Wagenius sa...

Som fan! :D

Sundevall sa...

Vad kul att du hamnar här nere! Uppsala är en jätterolig studentstad :-)